Peter Meeuwisse - beeldend kunstenaar / docent beeldende kunst en vormgeving
Mijn Blog

Vermeer project (historie)

Interessante links naar Vermeer sites
 
10 augustus 2010
Later in de week dat we in Duitsland waren togen we naar Dresden voor ‘Briefllesender Mädchen am offenen Fenster’. Het andere werk ‘De koppelaarster’ heb ik gezien in het Mauritshuis, bij de thematentoonstelling ‘De Jonge Vermeer’ zie 11 juli. Dresden is een weids ogende, ontspannen stad, een kleinere versie van Berlijn. Opnieuw opgebouwd in originele stijl maar ook moderne gebouwen en pleinen. Ruimtelijk. De Gemäldegalerie Alte Meister maakt onderdeel uit van de Zwinger, het koninklijk paleis in ‘feestarchitectuur’ zoals Honour en Fleming het noemen, oftewel roccoco in optima forma! Oud en statig is het museum, met grote, ruime zalen. Ze hebben een geweldige collectie Italiaanse Renaissance kunstenaars maar ook de 17 eeuwse Vlamingen en Hollandse meesters ontbreken niet. Veel van Lucas Cranagh zien we. De Vermeer kunnen we niet ontdekken. Totdat blijkt dat we één zaal zijn vergeten. Daar hangt de ‘Brieflesendees Mädchen am offenen fenster’. Maar wat is het gelig-grauw. Alleen het rood van de gordijnen en het tafelkleed geven de voorstelling meer kleur. Wel subtiel eigenlijk. Weer dat raam, waarin haar gezicht weerspiegeld wordt. Mooi gedaan. Geen foto gemaakt, te opzichtig en te veel bezoekers.
 
Het schetsboekje dat ik in het Mauritshuis gekocht heb gebruik ik voor aantekeningen, én voor schetsjes en aantekeningen tijdens de Caspar-David-Friedrich wandeling die we lopen in de omgeving van  Bad Schandau, waar deze Duitse schilder uit de Romantiek enige tijd verbleef en ook schetsen maken voor zijn schilderijen.
 
Afgelopen zondag samen met Wibe naar het Mauritshuis, hij had het museum nog nooit gezien en wilde ook wel naar ‘De Jonge Vermeer’. Drukker dan vorige keer, toch blijvend indrukwekkend
 
3 augustus 2010
Terug van een week oostelijk Duitsland. Met een tussenstop in Braunschweig voor een Vermeer in de Burg Dankwarderode – een middeleeuwse burcht in het centrum van de stad. Geen onaardige plaats, typisch westduits, zoals Dresden nog een typische oostduitse plaats blijkt als we die later bezoeken. Er is een speciale tentoonstelling genaamd ‘Epochal’ ingericht met kunstwerken uit het Herzog Anton Ulrich Museum dat gerenoveerd wordt. Wat is dat met al die musea? Overal worden ze tijdelijk gesloten voor renovatie en/of vernieuwing. In een grote ruimte vol wanden met muurschilderingen zijn aparte kamers ingericht met losse wanden. Elke kamer heeft zijn eigen thema/periode. Natuurlijk is er ook de 17 eeuwse periode met werk van Rembrandt, Heda, Dou én een Vermeer ‘Dame met twee heren’ of zoals het in het Duits heet: “Das Mädchen mit dem Weinglas”. Opvallend is de roodgekleurde, glanzende jurk van het meisje, dat straalt je tegemoet. Maar ook de met-zijn-hoofd-op-zijn –vuist-op-tafel-achter-de-tafel-zittende heer is intrigerend. Ik maak stiekem een paar detailfoto’s en Wibe fotografeert mij bij het werk. Het heeft iets heimelijks en religieus tegelijk, een aanbidding!
 
11 juli 2010
Afgelopen donderdag 8 juli naar het Mauritshuis voor ‘De jonge Vermeer’. Bedacht me om daar toch maar in mijn eentje heen te gaan. Zelf bepalen wanneer en hoelang er te blijven. Komt eigenlijk doordat ik enkele dagen daarvoor in het Frans Halsmuseum rondkeek en benieuwd was naar een zaal waarin naast het werk van de Meester van Haarlem een werk van Francis Bacon was opgehangen. Gefascineerd kon ik daar in mijn eentje een tijdje naar kijken, me afvragend of de schilderijen iets ‘met elkaar deden’. Beide kunstenaars hebben zich laten beïnvloeden door Michelangelo. In beide werken zitten vleselijke vormen, in dat van Bacon twee figuren, in de andere tientallen figuren. Prettig om daar in mijn eentje over te mijmeren, foto’s gemaakt met mijn mobieltje. Maar ook bedacht om er met Marga, Marijke en/of Herman over te discussiëren. Donderdag een warme dag, doch niet erg om een keer een museum te bezoeken. Ben genoeg gekleurd de afgelopen periode. Ik loop met een kleine omweg naar de zaal waarin zich de werken van Vermeer bevinden. Tref eerst de ‘oudere’ werken ‘Gezicht op Delft’ en ‘Het meisje met de parel’, het onschuldige meisje temidden van tijdgenoten als Frans van Mieris en Gerard Terborgh met allerlei bordeelscènes.In de zaal ernaast hangen de drie jonge Vermeers. Bijzonder. Het grootste werk dat hij gemaakt heeft is ‘Christus in het huis van Martha en Maria’, het andere werk ‘Diana en haar nimfen’ is eerst niet aan hem toegeschreven.Als ik een aantal mensen met koptelefoons op zie en bij de schilderijen een icoontje besluit ik terug naar beneden te lopen en ook een audiotour te doen. Daarmee krijg ik informatie terwijl ik naar de schilderijen kijk. Het is gedegen uitleg, kort en bondig. Er wordt ook het één en ander verteld over onderwerpen rondom Vermeer. Het ‘Gezicht op Delft’ schittert en bevat verschillende structuren. De latere kleuren zitten al in de jonge Vermeers. Er wordt gesuggereerd dat er ergens nog twee jeugdwerken kunnen zijn.Ik koop ansichtkaarten, een klein schetsboekje én twee catalogi. Maak foto’s van de buitenkant van het museum waar een grote banier hangt van Vermeer’s ‘Meisje met de parel’, echt hun handelsmerk. Overigens blijkt er nóg een werk in Dresden te hangen. Die gaan we toch bekijken in de week dat we naar Duitsland gaan! 
 
Donderdag een warme dag, doch niet erg om een keer een museum te bezoeken. Ben genoeg gekleurd de afgelopen periode. Ik loop met een kleine omweg naar de zaal waarin zich de werken van Vermeer bevinden. Tref eerst de ‘oudere’ werken ‘Gezicht op Delft’ en ‘Het meisje met de parel’, het onschuldige meisje temidden van tijdgenoten als Frans van Mieris en Gerard Terborgh met allerlei bordeelscènes.In de zaal ernaast hangen de drie jonge Vermeers. Bijzonder. Het grootste werk dat hij gemaakt heeft is ‘Christus in het huis van Martha en Maria’, het andere werk ‘Diana en haar nimfen’ is eerst niet aan hem toegeschreven.Als ik een aantal mensen met koptelefoons op zie en bij de schilderijen een icoontje besluit ik terug naar beneden te lopen en ook een audiotour te doen. Daarmee krijg ik informatie terwijl ik naar de schilderijen kijk. Het is gedegen uitleg, kort en bondig. Er wordt ook het één en ander verteld over onderwerpen rondom Vermeer. Het ‘Gezicht op Delft’ schittert en bevat verschillende structuren. De latere kleuren zitten al in de jonge Vermeers. Er wordt gesuggereerd dat er ergens nog twee jeugdwerken kunnen zijn.Ik koop ansichtkaarten, een klein schetsboekje én twee catalogi. Maak foto’s van de buitenkant van het museum waar een grote banier hangt van Vermeer’s ‘Meisje met de parel’, echt hun handelsmerk. Overigens blijkt er nóg een werk in Dresden te hangen. Die gaan we toch bekijken in de week dat we naar Duitsland gaan! 
 
11 mei 2010
Mijn Vermeer-project komt aan de orde in een film die ik maak over ons nieuwe huis. Voor de familie, vrienden en kennissen die het huis nog niet gezien hebben maak ik samen met Kees een filmpje waarin ik het huis gedeeltelijk laat zien. In mijn atelier toon ik het boekje over Vermeer dat ik – bijna – overal mee naartoe neem.
 
In het Mauritshuis begint bijna de tentoonstelling ‘ De jonge Vermeer’ met twee schilderijen uit andere collecties (Dresden en Edinburgh) en drie schilderijen uit de collectie van het Mauritshuis. Wanneer zal ik de tentoonstelling bezoeken? Hij duurt tot eind juli. Dagje Den Haag/Delft van maken? 
Wibe en ik besluiten in de zomer nog een weekje weg te gaan. Eerst vatten we het idee op om naar Dresden te rijden, maar de Vermeer hangt daar dan niet. Wel is er een dubbelexpositie van de Duitser Neo Rauch, ook interessant om te zien. In Dresden en Munchen.
Ik besluit om elk jaar met mijn verjaardag weg te gaan om een Vermeer-schilderij te bekijken. Volgend jaar Dublin?
 
In een glossy tijdschrift staat Het Melkmeisje op een lampekap, ik maak er een foto van met mijn mobiel. Maar nee, ik wil niet alle reproducties op diverse (gebruiks)voorwerpen fotograferen. Of is dat een nieuw project?
 
9 april 2010
De Schilderkunst’ in vol ornaat aanschouwd. In het Kunsthistorisches Museum hangt hij in een zaal met daar omheen allerlei wetenswaardigheden over het schilderij. Een landkaart uit de 17 eeuw – door Vermeer als achtergrond gebruikt – is door een hedendaagse kunstenaar nageschilderd. Er hangt een kroonluchter uit die periode, het pakje dat de schilder op het doek aan heeft hangt keurig om een etalagepop. Maar ook de manier van werken, met camera obsura en perspectief, wordt uitgebreid toegelicht. Het schilderij is qua formaat groter dan ik dacht.
Wenen is barok, Secession, erfgoed van koningen en koninginnen. Gebouwen met grandeur en rijk versierd met ornamenten of beeldhouwwerk. Het is het niet de 17 eeuw van Vermeer, wel barok maar veel uitbundiger.
 
28 maart 2010
Op de verjaardag van mijn tweeling-nichtjes, 17 zijn ze alweer geworden, komt ook een nichtje van hen, Sandra. Een meisje van 12, 13 jaar. De zus van Lea vraagt of ze wil poseren want ze maakt foto’s van de aanwezigen. Sandra heeft een ‘meisje van Vermeer’-uitstraling. We maken er een enscenering van met kaarslicht en sjawl om haar hoofd!
In het NRC een artikel over een tehuis van verstandelijk gehandicapten die beroemde schilderijen uitbeelden. Op de foto een vrouw die gekleed is volgens en neergezet in een setting uit de tijd van Vermeer, net als het schilderij ‘Het Melkmeisje’.  Volgend weekeinde naar Wenen!
 
24 februari 2010
Te logeren bij pa en ma omdat ons nieuwe appartement nog niet klaar is. Nou ja, nieuw, het is een flat uit de jaren 60 maar alles in de flat dateerde nog uit die tijd. We hebben de hele boel kaal laten halen op een paar muren na en allerlei nieuwigheden laten aanbrengen. Maandag a.s. hopen we te verhuizen. In de woonkamer van pa en ma hangt een geborduurd ‘schilderij’ van Vermeer: de kantkloster! Een meesterwerk in wol, met een eikenhouten lijst eromheen.
Colin Firth heeft een BAFTA, de Britse tegenhanger van de Oscar, gewonnen voor zijn hoofdrol in ‘ A Single Man’. Moet de film nog gaan zien.
 
Een aanbieding bij boekhandel De Plantage in Haarlem: De beeldende kunst in de Republiek, over de 17 eeuwse schilderkunst in de context van cultuur, religie, politiek en maatschappij. Daar wordt Vermeer ook besproken met zijn opdrachtgever, Ben ik weer de naam kwijt!
 
13 februari 2010
Ik krijg het voorjaarsbulletin van uitgeverij Waanders uit Zwolle binnen. Zij geven o.a. mooie catalogi van verschillende kunsttentoonstellingen uit. Daarin lees ik dat er een uitgave komt over de jonge Vermeer. In het Mauritshuis in Den Haag zal vanaf mei 2010 een tentoonstelling gewijd zijn aan de vroege werken van Vermeer. Met  twee werken uit Edinburgh en Dresden. Weer een kans!
 
De Britse acteur Colin Firth is genomineerd voor een Oscar voor zijn rol in ‘A Single Man’ naar het boek van Christopher Isherwood. Firth speelde enkele jaren geleden de rol van Vermeer in ‘Girl with the Pearl Earring’.  Laatst op televisie uitgezonden en bekeken.
 
28 januari 2010
Ik moet binnenkort naar Wenen! Het schilderij ‘De Schilderkunst’ wordt opgeëist door nakomelingen van een joodse familie die dit werk in bezit had en dat opgekocht is in opdracht van Hitler voor zijn Kunstmuseum in Linz. Dit jaar wordt hier een uitspraak over verwacht. Er loopt op dit moment een tentoonstelling rondom Vermeer in Wenen. Kan ik toch niet voorbij laten gaan?
 
Tijdje geleden op televisie een documentaire bij AVRO’s kunstprogramma ‘Close up’, tien portretten van mensen (kunstenaars, verzamelaars, regisseur) die op één of andere manier raakvlakken hebben met Vermeer, bewust of onbewust. Daarin ook een conservator van het MoMa waar tijdelijk een tentoonstelling over Vermeer was (zie 7 september 2009).
 
13 november 2009
vergeet ik het boekje mee te nemen naar Tiengemeten (overnacht en gewandeld) en naar Sauve (kraamvisite en geschilderd en nog meer).
Een gedicht gevonden van Ida Gerhardt in een bundel verzamelde gedichten die Wim bij De Slegte op de kop getikt heeft.
 
Soms als ik tot mijn diepste diepte keer
Hergeeft gij mij het Holland van weleer
Kuis gaan de kleuren open, en door tranen
Zie ik in de klaarte van Vermeer
 
Geen enkele reactie op mijn brief aan de heer Van Caldenborgh. Moet ik nog actie ondernemen? Even het wijze ‘Boek der Antwoorden’ raadplegen. Ik moet er vertrouwen in hebben dat het gaat lukken. Had Vermeer er vertrouwen in dat zijn werk verkocht werd? Er was een kunstverzamelaar die hem opdrachten gaf. De naam even kwijt.
 
7 september 2009
Wie niet waagt die niet wint! Naar aanleiding van mijn bezoek aan de tentoonstelling ‘Artist’s Books’ in Museum De Fundatie in Zwolle, schrijf ik een brief aan de verzamelaar van deze collectie, de heer Van Caldenborgh. De tentoonstelling heeft mij op een idee gebracht. In de zomervakantie heb ik een kunstvakantieboek samengesteld van verzamelde knipsels, tekeningen, schetsen, collages etc. De tentoonstelling zoomt in op kunstboeken van beroemde kunstenaars als Picasso, Matisse, Miro, Calder, maar ook moderner werk. Tevens wordt er werk gepresenteerd dat afgeleid is van ‘het boek’, de vorm of dat wat het representeerd, het gelezene.
Ik kwam op het idee om de heer Van Caldenborgh, oprichter van de firma Caldic BV, een groot chemieconcern, en één van de grootste kunstverzamelaars van Nederland, te vragen of hij mijn kunstvakantieboek in zijn collectie wil opnemen, tegen een redelijke vergoeding. Met die vergoeding zou ik dan het ‘Vermeer-project’ kunnen financieren. Ik ben benieuwd welke reactie ik krijg.
 
Pierre Audi heeft de Vermeerprijs ontvangen.
 
Correctie op een voorgaand bericht: niet The National Gallery in Washington heeft ‘Het Melkmeisje’ in bruikleen, maar het hangt tijdelijk – in het kader van het feit dat 400-jaar geleden Henry Hudson vanuit Amsterdam naar New York vertrok en sindsdien er handelsbetrekkingen tussen New York-Amsterdam bestaan – in het Metropolitan Museum of Art in New York, tezamen met de Vermeer-werken uit diens collectie.
Die zoektocht, waarin is het een zoektocht naar mezelf? Daagt het me uit tot brutale acties zoals het aanschrijven van zo’n kunstverzamelaar? Noopt het me tot goed kijken naar wat Vermeer schildert, waarom en hoe en daarmee tot überhaupt goed kijken naar kunst, of zelfs naar het leven?
Zijn er vergelijkingen te trekken tussen zijn en mijn levensloop?
 
18 augustus 2009
Ik heb een aantal nieuwe opdrachten voor mezelf gesteld in het kader van het project. Met stiften maak ik gestileerde, niet geheel uitgewerkte, detailtekeningen van de werken van Vermeer, op A5-formaat. Voeg ik in mijn zwarte mapje dat ik inmiddels heb gemaakt. Ook maak ik kopieën van werk uit boekwerken. Het boekje uit het Rijksmuseum neem ik mee naar plekken waar ik logeer en fotografeer ik in een bepaalde setting.
 
Met behulp van de atlas gekeken welke trajecten, reisjes, vakanties ik kan verbinden aan de lokaties waar een Vermeer hangt. Stedentripjes, kampeervakanties in combinatie met bezoek aan een stad, een vriend van Wim schijnt in Washington te wonen. Jammer dat er geen werk van Vermeer in Australië hangt…
 
Op internet zoek ik naar de musea/collecties die mij niet bekend zijn, zoals het Barbara Piasecka Johnson Collection, Princeton, New Jersey. Zij blijkt een Poolse mevrouw te zijn, genoteerd in de zgn. Forbes 500 lijst, dus puissant rijk! Er is een website van deze collectie maar in het Pools. Ben er nog niet achter waar het schilderij van Vermeer precies hangt, het ene boek zegt in Princeton, wikipedia vermeldt dat zij naar Monaco is verhuisd, Musée de la Chapelle de la Visitation, dat bestaat echt en wordt ook genoemd in een ander boek.
 
Ook beland ik op de site van het Isabella Stewart Gardner Museum in Boston, daar heeft in 1990 een grote kunstroof plaatsgevonden van 13 kunstwerken, waaronder ‘Het Concert’ van Vermeer……
 
In de krant een klein artikeltje dat het Rijksmuseum werk van Vermeer uitleent aan The National Gallery in Washington voor een overzichtstentoonstelling, komend najaar! Heeft Wibe net uitgevaardigd dat we geen dure uitstapjes gaan doen i.v.m. onze (voorbereidingen voor een) verhuizing!  
 
Op de Belgische televisie het programma ‘Meesterwerken’ van de BBC eigenlijk, tweede serie. Afgelopen zondag ging het over Jan van Eyck’s ‘De Annunciatie’, het werk hangt in…. The National Gallery in Washington. Er wordt kort geschetst hoe het museum tot stand is gekomen. Minister van Financiën die een kunstcollectie aanlegt met publiek geld en daarvoor verantwoording moet afleggen aan de regering. Als hij dan zelfs voor de rechtbank moet getuigen beweert hij dat hij dit heeft gedaan om te tonen aan het volk in een nieuw te bouwen museum in Washington. Dat wordt dus The National Gallery.
 
Vermeer als inspiratiebron: Writing to Vermeer, opera van Andriessen en Greenaway uit 1997/98.
 
12 mei 2009
Naar Parijs geweest! Twee van de schilderijen hangen in het Louvre: De Kantklostser - hoe spel je dat eigenlijk??? (of kantwerkster zoals ze ook wel wordt genoemd) en De Astronoom.
Soraya heeft een tentoonstelling georganiseerd in galerie Communiq’Art aan de Rue Sergovie in het 14 arrondissement, ergens ten zuiden van Montparnasse. Ik stel Marga voor om samen met de auto naar de opening te gaan. Daar is zij wel voor te porren, nog even toestemming vragen aan man en kinderen en ja hoor… dinsdagochtend 5 mei om kwart over vijf rijden we richting de Lichtstad. Het is stralend weer, droog en zonnig maar niet al te warm.
De rit verloopt voorspoedig, rond het middaguur tuffen we door Parijs. We hebben besloten om dwars door de stad te rijden in plaats van via de Périphérique. Ik lees kaart, Marga is in haar element achter het stuur.
De ontmoeting met Soraya en Carl is hartelijk en warm, wat een bijzonder stel mensen is het toch. Soraya halverwege haar zwangerschap, Carl telkens jeugdig ogend en vol goede moed. We spreken af bij Restaurant Le Marly bij het Louvre. Blijken op dinsdag alle musea in Parijs gesloten te zijn!
Maar dat is het fijne van deze stad: er is altijd wel iets anders te doen. We bezoeken La Madeleine, rooms-katholieke kerk, bijna een soort tempel en geraken midden in een concert van een Amerikaans madrigalen-koor met Renaissance liederen. Sereen soms, vrolijk vooral en ook wel weer typisch Amerikaans: gladjes….
 
We komen echter voor het Louvre. Ik voor de Vermeers en Marga wil graag de grote werken van de Franse Romantici bekijken.
Eerst de volgende ochtend naar St. Denis, de kathedraal hadden we nog niet bekeken. Wat imposant en indrukwekkend, het gebouw & het interieur! De graftombes en al die koningen, koninginnen en andere hooggeplaatsten. Maar vooral de manier waarop de beeldhouwwerken zijn gemaakt, strak Middeleeuws en extatisch Renaissancistisch, bijna maniërisme. Ontroerend.
 
En dan in de middag, na de lunch, het Louvre. De Vermeers bevinden zich in het Richelieu-gedeelte. We lopen langs de grote zaal met gigantische Rubens-schilderijen en begeven ons naar de zalen met 17 eeuwse Hollandse schilderkunst. Eerst nog wat schilderijen van Ter Borch, De Hoogh enzo maar dan, aan één wand…..één schilderij van Vermeer! ‘De Astronoom’ hangt tegen de hoek aan, daarnaast een kaartje met daarop de mededeling dat ‘de kantkloster’ tijdelijk verhuisd is naar Japan voor een expositie over 17 eeuwse schilderkunst.
 
Frappant is dat we tijdens de lunch grapten over het feit dat ik eigenlijk met Wibe naar Parijs moest gaan en dat ik besloot om dan maar één schilderij te bekijken met mijn hand langs mijn ogen om de andere niet te zien!
Nu kan ik toch nog een keer terug naar Parijs, met Wibe! Of ik moet komende zomer naar Japan…..
 
Er is een nieuw standaardwerk over het leven en werk van Vermeer verschenen, een zeer positieve bespreking ervan staat in het NRC, boven een wat mindere over een ander nieuw verschenen boek over de schilder.
In reactie daarop stuurt een lezer het bericht dat men (ik voel me zeer aangesproken!) niet de hele wereld over hoeft om alle Vermeers te bekijken. Het Vermeer Centrum in Delft heeft uitgebreide informatie en alle kunstwerken op ware grootte ter beschikking en te aanschouwen. Maar ja, in het echt is toch mijn allereerste doel.
 
27 maart 2009
Met Kees & Bernie tijden een etentje in een Nepalees/Tibetaans restaurant gesproken over het project. Kees gaat een weddenschap met mij aan over het (niet) kunnen bezoeken van Buckingham Palace waar ook een Vermeer hangt: De Muziekles. Zou de koningin haar toestemming geven? Als ik op internet ga kijken blijkt er een speciale website over de kunstcollectie van het Koninklijk Huis te zijn. Maar is die vrij toegankelijk en te bezichtigen?
Ik stuur een mail en krijg snel antwoord van de conservator van de schilderijen-collectie. Het werk wordt gedurende de zomermaanden tentoongesteld én is openbaar toegankelijk! Weddenschap gewonnen, even laat ik Kees in de waan dat ik echt bij de Queen op audiëntie mag.
 
Met Frits m’n plan besproken. Als ik er een boek over wil schrijven, hoe aan te pakken? Een zoektocht naar Vermeer kan een zoektocht naar mezelf zijn, stelt hij. Dat klinkt goed. Hij wil me helpen en begeleiden. Veel informatie verzamelen, dan ontstaat er vanzelf een lijn of een verhaal.
Ik spreek met Frits af om een keer samen naar het Mauritshuis te gaan.
Hij raadt me ook aan een biografie – zo die er is – van Vermeer te lezen.
 
Ik koop in de winkel van het Frans Halsmuseum het boek 'Filosofie van het kijken' van Mieke Boon en Peter Henk Steenhuis (isbn 978 90 477 0028 9) Daarin wordt Het Melkmeisje van Vermeer besproken en toegelicht (het origineel is te bezichtigen in het Rijksmuseum.

1 Reactie op Vermeer project (historie):

Comments RSS
repliche breitling orologi on vrijdag 29 maart 2019 16:31
Nice post.Your content writing skills are really great.As one can be too potent to write for nursing writing services, simply at the same level your writing skills are standing.Good job.
Reageren op een reactie

Voeg een reactie toe:

Je naam:
E-mailadres: (vereist)
Website:
Reactie:
Maak je tekst groter, vetgedrukt, schuingedrukt en meer met HTML tags. Zo werkt het.
Post Comment
RSS

Recente posts

Vermeer Centrum Delft en vijf werken gezien!
Het juiste aantal
stilte
even geen Vermeer
Paris est à moi!

Categorieën

expositie
kunstgeschiedenis
project
schilderen
Vermeer
Mogelijk gemaakt door

Website Builder
mogelijk gemaakt
door Vistaprint